Fysiikkavalmennus

Peuhan Fysiikkavalmennus tarjoaa yksilöllistä fysiikkavalmennus- ja asiantuntijapalvelua kuntoilijoille ja tavoitteellisesti harjoitteleville sekä urheilijoille, urheiluseuroille ja lajiliitoille. Palvelemme asiakkaitamme Oulussa ja tarpeen mukaan koko Suomessa.
Fysiikkavalmennus on tärkeä osa nykyaikaista urheiluvalmennusta ja kuntoliikuntaa. Sen keskeisenä tavoitteena on ennaltaehkäistä loukkaantumisia ja parantaa fyysistä suorituskykyä. Valmennuksessa otetaan huomioon yksilön tavoitteet, terveydentila ja mahdollisen urheilulajin vaatimukset. Tavoitteena voi olla myös valmennettavan osaamisen kehittäminen fysiikkavalmennuksen näkökulmasta.

Liike syntyy voimasta – voimaa tarvitaan liikuttamaan massaa.

Ihmiskehon liikkeeseen vaikuttaa lukemattomia eri komponentteja. Pelkistettynä liike alkaa neuraalisena käskytyksenä motoriselta aivokuorelta, sieltä käsky kulkee sähköimpulssina liikehermoja pitkin lihaksiin, jolloin syntyy liike. Fysiikkaharjoittelulla pyritään vaikuttamaan mm. tämän kulkureitin nopeuteen, lähetettyjen sähköimpulssien vahvuuteen, sekä varsinaisten lihassoluryppäiden määrään sekä kykyyn supistaa ja rentouttaa agonisteja ja antagonisteja tarkoituksenmukaisimmassa järjestyksessä, jolloin aikaansaadaan mahdollisimman taloudellinen ja tehokas liike.
Jotta edellämainittuja komponentteja voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti,
​tarvitaan fysiikkaharjoittelua lajista riippumatta.
Fysiikkaharjoittelu voi sisältää esim. liikkuvuusharjoittelua, koordinaatioharjoittelua, voimaharjoittelua, kestävyysharjoittelua ja nopeusharjoittelua. Liikkeiden tekeminen ja valmiiden harjoitusohjelmien hakeminen netin ihmeellisestä maailmasta ei ole rakettitiedettä, tietoa on tänä päivänä valtavasti saatavilla.

Kaiken treenaamisen tulee tukea asettamaasi tavoitetta, muu harjoittelu vain väsyttää turhaan

Miksi ammattilainen fysiikkavalmennukseen?

Peuhan Fysiikkavalmennuksessa valmennus alkaa aina lajianalyysistä. Sieltä kaivetaan tietoa minkälaisia ominaisuuksia kyseisessä lajissa tarvitaan, mitkä ovat energiantuottotavat, urheilulajissa tarvittavat lihakset, liikemallit, voimantuottoajat, absoluuttisen ja suhteellisen voiman tarve sekä vammojen ennaltaehkäisyn tärkeimmät kohteet. Tämän jälkeen mietitään yhdessä urheilijan kanssa tavoitteet, käytettävissä olevat aika- ja taloudelliset resurssit sekä realistinen aika tavoitteiden saavuttamiseen.
Tämän jälkeen aletaan pohtia, mitä tehdään, kuinka paljon tehdään, milloin ja miksi tehdään. Tämän kokonaisuuden hallinnassa Peuhan Fysiikkavalmennus voi auttaa sinuakin.

Tervetuloa tuloksia tuottavaan valmennukseeni!
Seppo Urpilainen